امکان

خاطرات یک‌و‌نیم متری

مزدک عیاری
6 آذر لغایت 18 آذر 94

 

عكس­‌های‭ ‬مزدك‭ ‬عياری‭ ‬حاصل‭ ‬قريب‭ ‬به‭ ‬ده‭ ‬سال‭ ‬عكاسی‭ ‬نامتناوب‭ ‬در‭ ‬فاصله­‌ی‭ ‬زماني‭ ‬سال‌­هاي‭ ‬۱۳۷۸ ‬تا‭ ‬۱۳۹۲ ‭ ‬است‭ ‬كه‭ ‬تا‭ ‬به‌حال‭ ‬فقط‭ ‬در‭ ‬نمايشگاهی‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬ايران‭: ‬تاريخ‭ ‬ناويراسته‭ ‬در‭ ‬موزه‌­ی‭ ‬هنرهای‭ ‬مدرن‭ ‬پاريس‭ ‬و‭ ‬موزه­‌ی‭ ‬ماكسی‭ ‬رم‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬اسلايد‭ ‬به‌نمايش‭ ‬درآمده‭ ‬است‭.‬
در‭ ‬اين‭ ‬نمايشگاه‭ ‬اما،‭ ‬عكس­‌ها‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬فرمت‭ ‬متفاوت‭ ‬اسلايد‭ ‬و‭ ‬عكس‭ ‬چاپ‭ ‬شده‭ ‬به‌نمايش‭ ‬درآمده­‌اند‭ ‬و‭ ‬تفاوت­‭ ‬تكنيكی‭ ‬ميان‭ ‬اين‭ ‬دو‭ ‬شيوه­‌ی‭ ‬نمايش،‭ ‬خود‭ ‬افزوده‌ا­ی‭ ‬معنايی‭ ‬در‭ ‬كليت‭ ‬اثر‭ ‬ايجاد‭ ‬كرده‭ ‬است‭: ‬اضافه‭ ‬شدن‭ ‬حركت‭ ‬در‭ ‬نمايش‭ ‬اسلايد،‭ ‬عكس­‌ها‭ ‬را‭ ‬خواه‌ناخواه‭ ‬در‭ ‬روايتی‭ ‬خطی‭ ‬از‭ ‬زمان‭ ‬جای‭ ‬می­‌دهد،‭ ‬حال‭ ‬آن‌كه‭ ‬تك‭ ‬­عكس­‌ها‭ ‬به‌سادگی‭ ‬به‭ ‬اين‭ ‬نظم‭ ‬خطی‭ ‬راه‭ ‬نمی‌دهند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬سكون‭ ‬خود‭ ‬توالی‭ ‬عادی‭ ‬لحظه‌­ها‭ ‬را‭ ‬مختل‭ ‬می­‌كنند‭.‬
اما‭ ‬چه‭ ‬چيز‭ ‬اين‭ ‬اثر‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬آلبوم‭ ‬خانوادگی‭ ‬و‭ ‬عكس‌های‭ ‬آماتور‭ ‬جدا‭ ‬می­كند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬درون‭ ‬گالری‭ ‬می­كشاند؟‭ ‬ثبت‭ ‬مستند‭ ‬گونه‌‌ی‭ ‬زندگی‭ ‬يك‭ ‬طبقه‌­ی‭ ‬خاص؟‭ ‬نگاهی‭ ‬كه‭ ‬نام‭ ‬هنرمندی‭ ‬صاحب‭ ‬­سبك‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دوش‭ ‬می‌كشد؟‭ ‬پشتكار‭ ‬هنرمند‭ ‬در‭ ‬اجرای‭ ‬كار؟‭ ‬شايد‭ ‬همه‭ ‬و‭ ‬هيچ­كدام‭.‬
در‭ ‬تمامی‭ ‬اين‭ ‬عكس­‌ها‭ ‬انگار‭ ‬واقعيتی‭ ‬سمج‭ ‬از‭ ‬لابلای‭ ‬زندگی‭ ‬هر‭ ‬روزه‭ ‬عكاس‭ ‬را‭ ‬به‌خود‭ ‬فراخوانده‭ ‬است‭.  ‬شايد‭ ‬دل­‭ ‬سپردنی‭ ‬تام‭ ‬به‌همين‭ ‬ماجرا‭ ‬عكس‌­های‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬زمانی‭ ‬ورای‭ ‬عادت‭ ‬هرروزه‭ ‬نزديك‭ ‬كرده‭ ‬است،‭ ‬زمانی‭ ‬كه‭ ‬شايد‭ ‬هر‭ ‬يك‭ ‬از‭ ‬ما‭ ‬گاه‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬حس‭ ‬كرده­‌ايم‭.‬

 

تکنیک: عکاسی آنالوگ، چاپ دیجیتال روی کاغذ هات‌پرس برایت

ابعاد: ۱۶×۲۴ سانتی متر